Rundt 20 prosent av alle matallergiske reaksjoner hos barn skjer mens barnet er på skolen, og det er også her en eventuell kraftig reaksjon oftest oppstår for første gang. Selv om de færreste elevene har en allergi som kan medføre anafylaktisk sjokk (allergisjokk), bør skoler og barnehager være forberedt på muligheten av at en slik reaksjon kan oppstå.

Intensjonen med disse anbefalingene er å gi helsetjenesten, skoler, barnehager og foresatte konkrete anbefalinger for hvordan alvorlige nøtteallergier kan og bør håndteres.

Rådene er utarbeidet av en tverrfaglig gruppe med medlemmer fra både spesialist- og primærhelsetjenesten. Brukerperspektivet er ivaretatt ved Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF). Rådene er basert på faglig konsensus fra et samlet fagmiljø, og på erfaringer fra praksis i kommunehelsetjenesten.

Sist faglig oppdatert: 8. mars 2017